עסקים

מרצדס מציגה תוכניות לחיסכון בהיקף של כמה מיליארדי יורו בשנה

Calendar Thumb
Hits Thumb 76
מרצדס מציגה תוכניות לחיסכון בהיקף של כמה מיליארדי יורו בשנה

מרצדס בנץ במפנה היסטורי: תוכנית חיסכון אגרסיבית בהיקף מיליארדי יורו – התמודדות עם אתגרי המעבר לרכב חשמלי, יוקר חומרי הגלם, והאטה כלכלית, והשלכותיה על תעשיית הרכב העולמית

מרצדס-בנץ (Mercedes-Benz), שם נרדף ליוקרה, הנדסה גרמנית מדויקת, ופסגת הטכנולוגיה בתעשיית הרכב מזה עשרות שנים, מוצאת את עצמה בעיצומה של תקופה סוערת ומאתגרת. בעוד שהביקוש למותג היוקרה נשאר חזק יחסית, החברה מתמודדת עם לחצים כלכליים ומבניים עצומים, הנובעים משילוב של גורמים – התחרות הגוברת, השינויים המהותיים בשוק הרכב העולמי (ובראשם המעבר המואץ לרכבים חשמליים ותוכנה), ועלויות גבוהות הנלוות למציאות החדשה. בתגובה לאתגרים אלו, הכריזה החברה על תוכניות חיסכון אגרסיביות בהיקף של מיליארדי יורו בשנה, צעדים דרמטיים שמטרתם להבטיח את רווחיותה ואת תחרותיותה לאורך זמן בעידן הרכב החדש.

המצב הכלכלי של מרצדס משקף את הלחצים העומדים בפני כלל תעשיית הרכב הוותיקה. כבר בשנת 2022, שיעור הרווח התפעולי (EBIT) של מרצדס ירד ל-8%, נתון שהצביע על שחיקה ברווחיות בהשוואה לשנים קודמות, ורמז על הצורך בצעדים משמעותיים. חדשות עסקים וניתוחים פיננסיים ברחבי העולם עוקבים בדריכות אחר מהלכיה של מרצדס, המהווה ברומטר למצב תעשיית הרכב היוקרתי והשפעת המהפכה החשמלית עליה.

הרקע המאתגר: סערה כלכלית ומהפכה טכנולוגית

תעשיית הרכב, על ספקיה ויצרניותיה, עוברת בעשור האחרון טלטלות עמוקות. מרצדס, כשחקנית מובילה, מושפעת ישירות מהגורמים הבאים:

  • עלייה חדה בעלויות חומרי הגלם, במיוחד לסוללות EV: ייצור רכבים חשמליים דורש כמויות גדולות של חומרי גלם קריטיים כמו ניקל, ליתיום, קובלט ועוד. הביקוש הגובר לחומרים אלו, בשילוב עם בעיות בשרשרת האספקה וגורמים גיאופוליטיים, הוביל לעלייה דרמטית במחירים. לדוגמה, מחירי הניקל, החיוני לייצור סוללות לרכבים חשמליים, עלו בכמעט 75% בשנה האחרונה בלבד (הכוונה כנראה לשנה שקדמה להכרזה על תוכנית החיסכון). עלויות חומרי הגלם הגבוהות מייקרות משמעותית את ייצור רכבי ה-EV ופוגעות ברווחיותן.
  • ההשקעות העצומות במעבר לרכב חשמלי ותוכנה: פיתוח פלטפורמות רכב חשמליות חדשות מאפס, בניית מפעלי סוללות או הקמת שותפויות בתחום, והשקעה מאסיבית בתוכנה, בינה מלאכותית ויכולות נהיגה אוטונומית – כל אלה דורשים השקעות בהיקף של מיליארדי יורו. השקעות אלו הכרחיות לעתיד, אך מכבידות על הדו"חות הכספיים בהווה.
  • האטה כלכלית עולמית ושחיקת כוח קנייה: האינפלציה הגלובלית וחששות ממיתון במדינות מפתח פוגעים בכוח הקנייה של הצרכנים ועלולים להוביל לירידה בביקוש לרכבי יוקרה יקרים.
  • תחרות גוברת: שוק רכבי היוקרה החשמליים הופך צפוף יותר, עם כניסת שחקניות חדשות (כמו טסלה שהתבססה היטב, ויצרניות סיניות שמציעות רכבי EV יוקרתיים ומתקדמים טכנולוגית במחירים תחרותיים) המאתגרות את מעמדן של יצרניות היוקרה המסורתיות.

תוכניות החיסכון של מרצדס: קיצוצים כואבים לצד השקעה עתידית

כדי להתמודד עם המציאות המאתגרת הזו, מרצדס הכריזה על תוכנית רב-שנתית הכוללת מספר צעדים משמעותיים שמטרתם לקצץ בהוצאות ולהתייעל. מדובר בצעדים שננקטו מתוך הבנה עמוקה של הצורך לבצע שינויים מבניים עמוקים כדי לשרוד ולהצליח בעידן החדש.

  • הפחתת כוח האדם: אחד הצעדים המרכזיים והכואבים הוא תוכנית, שהוכרזה מוקדם יותר, לצמצם כ-15,000 עובדים ברחבי העולם עד סוף שנת 2025. צעד זה נועד לייעל את המבנה הארגוני, להפחית עלויות שכר קבועות, ולהתאים את מספר העובדים לשינויים בתהליכי הייצור ולדרישות השוק המשתנות (למשל, פחות עובדים בייצור רכיבים למנועי בעירה פנימית).
  • ייעול תהליכי הייצור והתפעול: מרצדס משקיעה משאבים רבים בשדרוג והתייעלות של מפעלי הייצור שלה. זה כולל אימוץ טכנולוגיות מתקדמות כמו אוטומציה, רובוטיקה, ושימוש בבינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה לשיפור תהליכים, צמצום בזבוז, ואופטימיזציה של שרשרת האספקה. המטרה היא להפחית את עלויות הייצור פר רכב ולהגביר את הגמישות בייצור דגמים שונים (ICE, EV).
  • קיצוץ וייעול בהוצאות מחקר ופיתוח (מו"פ): למרות שהמעבר ל-EV דורש השקעות מו"פ עצומות, מרצדס מנסה להתייעל גם בתחום זה. הכוונה היא למקד את ההשקעה במחקר ופיתוח עבור רכבים חשמליים תחרותיים ביותר וטכנולוגיות קריטיות לעתיד (תוכנה, סוללות, נהיגה אוטונומית), תוך צמצום הוצאות בתחומים אחרים או שיתוף פעולה עם שחקנים אחרים להפחתת עלויות פיתוח (כפי שהחברה כבר עושה בשיתופי פעולה בפיתוח פלטפורמות לרכב חשמלי עם יצרניות אחרות).

התוצאות הצפויות: חיסכון משמעותי ושיפור רווחיות

מרצדס צופה כי יישום מלא של תוכניות החיסכון וההתייעלות הללו יוביל לחיסכון משמעותי בהוצאות. היעד המוצהר היה לחסוך כ-4 מיליארד יורו מדי שנה עד סוף שנת 2025. זהו סכום עצום, המעיד על היקף השינויים המבניים שמטרתם להחזיר את החברה למסלול של רווחיות גבוהה יותר וליצור "כרית ביטחון" פיננסית שתאפשר לה להמשיך ולהשקיע בפיתוחים עתידיים.

כוונת החברה היא להיערך לשינויים בשוק ולהציע בעתיד רכבים חשמליים תחרותיים יותר ורווחיים יותר שיעמדו בדרישות הלקוחות לחדשנות טכנולוגית, טווח נסיעה ארוך, וביצועים מרשימים, אך במקביל יוכלו להימכר במחירים שיבטיחו למרצדס רווחיות נאותה.

ההשפעה על שוק הרכב: טלטלה בשרשרת האספקה ודוגמה לאחרים

צעדי החיסכון וההתייעלות של מרצדס צפויים להשפיע על שוק הרכב כולו:

  • לחץ על ספקים: בוש היא לקוחה גדולה של אלפי ספקים ברחבי העולם. קיצוץ בהוצאות, ייעול ייצור, ושינוי בפורטפוליו המוצרים הנרכשים (פחות רכיבים ל-ICE, יותר ל-EV) יפעילו לחץ על הספקים של מרצדס, במיוחד אלו המייצרים רכיבים למנועי בעירה פנימית, ועלולים להוביל לצמצומים גם אצלם.
  • מודל ליצרניות אחרות: מרצדס אינה יצרנית הרכב היחידה המתמודדת עם אתגרי המעבר ל-EV ועלויות גבוהות. חברות רכב יוקרתיות אחרות (BMW, Audi) ויצרניות ווליום (פולקסווגן, פורד, ג'נרל מוטורס) גם הן משקיעות עתק במעבר זה. צעדי החיסכון של מרצדס עשויים לשמש מודל ואף לאלץ יצרניות אחרות לנקוט בצעדים דומים כדי לשמור על תחרותיות מול מרצדס "הרזה" והיעילה יותר.
  • שיתוף פעולה מוגבר: ההכרה באתגרים המשותפים מובילה גם לשיתופי פעולה בין יצרניות רכב בפיתוח פלטפורמות לרכב חשמלי, רכיבי מפתח (סוללות, מנועים חשמליים), ואף תוכנה – כפי שמרצדס עצמה כבר עושה.

דיון, הבנות ושיקולים אנושיים:

התגובות לצעדי מרצדס הן מגוונות. מצד אחד, אנליסטים פיננסיים ומומחים בתעשייה מציינים כי קיצוץ בהוצאות והתייעלות חיוניים לשמירה על איתנותה הכלכלית של החברה בטווח הארוך, נוכח הלחצים העצומים. הם רואים בכך צעד הכרחי לעתידה.

מצד שני, קיים חשש עמוק מההשלכות החברתיות של פיטורי 15,000 עובדים. ארגוני עובדים, ובפרט איגודי עובדים חזקים בגרמניה, מביעים התנגדות לקיצוץ המשרות ומדגישים את חשיבות השמירה על תעסוקה הוגנת. הם קוראים לחברה למצוא פתרונות חלופיים, כמו הכשרה מחדש והסבה מקצועית של עובדים לתפקידים חדשים בתחום ה-EV והתוכנה, פרישה מוקדמת, או צמצום שעות עבודה במקום פיטורים. ממשלות במדינות שבהן למרצדס יש מפעלי ייצור גדולים עשויות גם הן להתערב בניסיון למנוע פיטורים המוניים ולהגן על שוק העבודה.

סיפור קטן על ההשפעה במפעל: מהנדס ייצור במפעל מנועים ותיק של מרצדס בגרמניה, העובד בחברה שלושים שנה, שמע את החדשות על תוכנית צמצום המשרות והביע דאגה לגבי עתידו ולגבי עתידם של עמיתיו לעבודה. הוא מקווה שתוכניות הכשרה פנימיות יאפשרו לו ללמוד על טכנולוגיות ייצור סוללות או מנועים חשמליים ולהישאר חלק ממשפחת מרצדס.

תחזיות לעתיד: התאמה כהכרח קיומי

לסיכום, מרצדס-בנץ נמצאת בעידן של התאמה מחדש והתחזקות משמעותית. החיסכון בהוצאות בהיקף של מיליארדי יורו בשנה ותהליכי הייעול המבניים והתפעוליים הם משימות קריטיות על מנת לשמור על האיתנות הכלכלית שלה נוכח האתגרים של המעבר לרכב חשמלי, יוקר חומרי הגלם, והתחרות הגוברת. צעדים אלו מצביעים על כוונה ברורה להתמקד באופן מלא בעולם הרכבים החשמליים, התוכנה והטכנולוגיות הדיגיטליות, עם פוטנציאל בלתי נגמר לחידושים טכנולוגיים.

עם זאת, השפעת צעדים אלה על כוח האדם של החברה, על שרשרת האספקה כולה, ועל החברה הגרמנית בפרט, היא זווית חשובה ורגישה שיש להמשיך ולעקוב אחריה מקרוב. יכולתה של מרצדס לנווט בהצלחה את הטרנספורמציה הזו, לאזן בין הצורך ברווחיות לבין אחריות חברתית, ולהתאים את עצמה לדרישות העידן החדש – תהיה בבחינת מקרה מבחן משמעותי עבור כלל תעשיית הרכב וענקי תעשייה אחרים ברחבי העולם. העתיד דורש התאמה, ומרצדס עושה צעדים כואבים אך נחוצים כדי להבטיח את מקומה בו.

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא עסקים Mail Thumb

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום