עסקים
עובדי פולקסווגן בגרמניה מתכננים שביתה בתחילת דצמבר: מה יקרה?



עובדי פולקסווגן בגרמניה מתכננים שביתה בתחילת דצמבר: מה יקרה?
פולקסווגן (Volkswagen), יצרנית הרכב הגדולה באירופה ואחד הסמלים המובהקים של התעשייה הגרמנית, ניצבת בפני איום משמעותי על פעילותה: עובדיה בגרמניה, המיוצגים על ידי איגוד העובדים העוצמתי IG Metall, מתכוננים לשביתה אפשרית בתחילת דצמבר 2024. האיום בשביתה אינו אירוע נקודתי, אלא תוצר של מכלול גורמים – החל מהמשבר הכלכלי הגלובלי והעלייה החדה ביוקר המחיה שפוגעים בכיסם של העובדים, דרך שינויים מבניים דרמטיים בתעשיית הרכב העולמית (בראשם המעבר לרכבים חשמליים), ועד ירידה בביקוש לרכבים חדשים. המאבק הזה, המתנהל בין ענקית תעשייה לאיגוד מקצועי מהגדולים והמשפיעים באירופה, משקף את האתגרים העמוקים הניצבים בפני כלכלות מערביות ותיקות ומרמז על האופן שבו ינוהלו יחסי עבודה בעידן של טרנספורמציה טכנולוגית ותהפוכות כלכליות.
פולקסווגן ו-IG Metall: ענקים בזירה הגרמנית
הזירה שבה מתנהל המאבק היא גרמניה, ביתה של פולקסווגן ומרכז תעשיית הרכב האירופית. פולקסווגן גרופ, הכוללת מותגים כמו אאודי, פורשה, סקודה, ועוד, מעסיקה מאות אלפי עובדים ברחבי העולם, ועשרות אלפים מהם בגרמניה. פעילותה משפיעה על רשת רחבה של ספקים ותעשיות נלוות. מנגד, איגוד העובדים IG Metall הוא לא סתם עוד איגוד; עם מיליוני חברים, הוא אחד מאיגודי התעשייה הגדולים והחזקים בגרמניה ובאירופה. הוא מנהל משא ומתן קיבוצי על תנאי עבודה ושכר במגוון רחב של תעשיות מפתח, ובראשן תעשיית המתכת, האלקטרוניקה, ובעיקר – תעשיית הרכב. ההסכמים שמשיג IG Metall נחשבים לרוב למודל וקובעים סטנדרטים לתעשיות רבות אחרות בגרמניה.
העומס הכלכלי על העובדים: יוקר מחיה פוגש שכר סטגנטי?
הסיבה המרכזית למאבק הנוכחי היא ההידרדרות במצב הכלכלי של העובדים נוכח העלייה המשמעותית ביוקר המחיה בשנים האחרונות. בעקבות גורמים גלובליים כמו משברים בשרשרת האספקה, עליית מחירי האנרגיה (שחלקם קשורים גם למלחמת אוקראינה), ואינפלציה עולמית, עלויות המזון, הדיור והאנרגיה בגרמניה זינקו, ושחקו את כוח הקנייה של עובדים רבים.
העובדים מרגישים שתנאי ההעסקה הנוכחיים, ובפרט השכר, אינם משקפים עוד את המציאות הכלכלית החדשה. על פי נתונים שנאספו בהקשר זה, למעלה מ-70% מעובדי פולקסווגן בגרמניה מדווחים כי הם חווים קשיים כלכליים ומתקשים לעמוד בעלויות המחיה ההולכות וגדלות. נתון זה מצביע על לחץ פיננסי אמיתי ורחב בקרב כוח העבודה של החברה.
פולקסווגן בתוך סערה תעשייתית: אתגרים כלכליים ומבניים
המאבק על השכר מתנהל בתקופה מורכבת במיוחד עבור פולקסווגן ותעשיית הרכב כולה.
- ירידה בביקוש וטלטלות בשוק: בעקבות השפעות הקורונה, סנקציות גלובליות, ואי-ודאות כלכלית, נרשמה ירידה משמעותית בביקוש לרכבים חדשים. על פי נתונים עדכניים, מכירות הרכבים בשוק הגרמני ירדו בשיעור של 15% בהשוואה לשנה שעברה, מה שמאלץ יצרניות רכב רבות לצמצם ייצור ולהתמודד עם אתגרים פיננסיים.
- המהפכה החשמלית והעלויות הנלוות: המעבר המואץ לרכבים חשמליים (EVs) דורש השקעות עתק בפיתוח פלטפורמות חדשות, מנועים חשמליים, סוללות, ותוכנה. יצרניות רכב כמו פולקסווגן משקיעות מיליארדי יורו במעבר הזה, מה שיוצר לחץ על רווחיותן בטווח הקצר ומשפיע על יכולתן להיענות לדרישות שכר גבוהות.
- עליית מחירי חומרי גלם ובעיות בשרשרת האספקה: התעשייה סובלת גם מהתחזקות מחירי חומרי גלם חיוניים (כמו ליתיום, קובלט, שבבים אלקטרוניים) ומהפרעות בשרשרת האספקה הגלובלית, שמייקרות את הייצור ומקשות על התכנון.
השילוב של ירידה בביקוש ועלייה בעלויות הייצור והפיתוח, מציב את פולקסווגן, כמו יצרניות רכב אחרות, ב"מצב קשה" – ומקשה על ההנהלה להיענות בקלות לדרישות שכר משמעותיות מצד איגוד העובדים.
דרישות IG Metall: להילחם על כוח הקנייה
איגוד העובדים IG Metall פתח בהליכי משא ומתן קיבוצי עם הנהלת פולקסווגן במטרה להגיע להסכם שכר ותנאים חדש. דרישתם העיקרית, כאמור, היא עלייה בשכר של עד 6%, דרישה שמטרתה העיקרית היא פיצוי על שחיקת כוח הקנייה כתוצאה מהאינפלציה ומהעלייה ביוקר המחיה. בנוסף, האיגוד לרוב מנהל משא ומתן גם על נושאים נוספים כמו שעות עבודה, תנאי פרישה, ביטחון תעסוקתי, ותוכניות הכשרה והסבה מקצועית בעידן המעבר ל-EV.
מנהיג האיגוד, ברטולומיאוס (שם משפחה בלבד סופק במקור), הבהיר את עמדת העובדים: "העובדים אינם יכולים להמשיך לעמוד בעומס הכלכלי הנוכחי שנובע מעליית המחירים. ההכנסה הריאלית שלהם נשחקה, ועלינו לפעול עכשיו למען הזכויות הבסיסיות שלהם ולספק להם שכר שיאפשר להם לחיות בכבוד".
איום השביתה: מכניקה והשפעה פוטנציאלית דרמטית
בגרמניה, שביתה היא לרוב כלי המופעל כמוצא אחרון, לאחר שכל ניסיונות המשא ומתן כשלו. IG Metall ידוע כאיגוד שמפעיל לחץ משמעותי, כולל איומים בשביתה, כדי להשיג את מטרותיו. אם המשא ומתן עם פולקסווגן לא יניב פירות עד המועד שנקבע, השביתה, המתוכננת ל"תחילת דצמבר 2025", עשויה להתממש.
השפעת שביתה בפולקסווגן עלולה להיות דרמטית:
- שיתוק קווי ייצור: שביתה תשתק את קווי הייצור במפעלי פולקסווגן בגרמניה, ותעצור את ייצור המכוניות המיועדות לשוק המקומי וליצוא.
- הפסדים כספיים אדירים: שיתוק הייצור גורם להפסדים כספיים משמעותיים ליצרנית הרכב. היסטורית, שביתת עובדים בפולקסווגן בשנת 2015 גרמה לדחיות בייצור רכבים שהצטברו לכשישה שבועות של אובדן ייצור, עם הפסדים שהוערכו במאות מיליוני יורו. שביתה משמעותית בדצמבר 2025, בתקופה חשובה למכירות סוף שנה, עלולה לגרום להפסדים דומים ואף גבוהים יותר.
- השפעה על שרשרת האספקה: שביתה בפולקסווגן תשפיע גם על עשרות ואף מאות ספקים קטנים וגדולים המייצרים חלקים ורכיבים למכוניות. שיתוק קווי הייצור של פולקסווגן יוביל לצמצום או הפסקת הזמנות מהספקים, שעלולים להיאלץ לצמצם בעצמם ייצור ואף לפטר עובדים.
- פגיעה במוניטין: שביתה עלולה לפגוע במוניטין של פולקסווגן כספקית אמינה ולגרום ללקוחות לחפש חלופות.
תמיכה ציבורית רחבה: העובדים אינם לבד במאבק
המאבק של עובדי פולקסווגן על שכר ותנאים זכה לתמיכה ציבורית רחבה בגרמניה. על פי נתונים שנאספו בהקשר זה, מעל 60% מהאוכלוסייה הגרמנית תומכת בזכויותיהם של עובדי פולקסווגן לשיפור תנאי ההעסקה והשכר שלהם. תמיכה זו נובעת בין היתר מהזדהות עם הקשיים הכלכליים שחווים רבים נוכח יוקר המחיה, וכן מההכרה בחשיבות תפקידם של איגודים מקצועיים בהגנה על זכויות עובדים בחברה הגרמנית. עמותות וארגונים שונים פרסמו הודעות תמיכה בעובדים ומפעילים לחץ ציבורי על הנהלת פולקסווגן להיענות לדרישותיהם.
יושב ראש IG Metall, ברטולומיאוס, הדגיש את חשיבות התמיכה הציבורית: "אנו מרגישים את התמיכה הציבורית הרחבה במאבק שלנו. הציבור מבין שהעובדים שלנו מתמודדים עם אתגרים כלכליים אמיתיים, ושדרישתנו לשכר הוגן היא לגיטימית. אנו מצפים מההנהלה להכיר בכך ולספק מענה הולם לצרכים של העובדים. השפעת שביתה עלולה להיות עצומה, לא רק על פולקסווגן אלא על התעשייה כולה, וגם הציבור מזהה זאת ורוצה לראות פתרון צודק."
סיפור קטן על הדילמה במשא ומתן: מנהל בכיר בפולקסווגן, האחראי על המשא ומתן עם IG Metall, מתמודד עם לחץ כפול. מצד אחד, הנהלת החברה מצפה ממנו לשמור על עלויות נמוכות נוכח ההשקעות העצומות במעבר ל-EV והירידה ברווחיות. מצד שני, הוא מודע היטב לקשיים הכלכליים של העובדים ולכוחו של IG Metall, ויודע ששביתה משמעותית עלולה לגרום נזק גדול יותר לחברה מאשר היענות חלקית לדרישות השכר. הדילמה שלו משקפת את המתח העומד בלב המשא ומתן הנוכחי.
השלכות רחבות: המאבק בפולקסווגן כמשקף מגמות עולמיות
המאבק בפולקסווגן אינו ייחודי רק לה; הוא משקף מגמות רחבות יותר בשוק העבודה הגרמני והגלובלי:
- לחץ על שכר בתעשיות ותיקות: עובדים בתעשיות מסורתיות רבות, לא רק ברכב, מתמודדים עם שחיקת שכר נוכח אינפלציה ועלייה ביוקר המחיה. רבים מהם, כמו עובדי פולקסווגן, מצפים שהשכר שלהם ישקף את המציאות הכלכלית החדשה.
- השפעת טרנספורמציה טכנולוגית על יחסי עבודה: המעבר לטכנולוגיות חדשות (EV, אוטומציה) משפיע על סוג המשרות, המיומנויות הנדרשות, ואף על הביטחון התעסוקתי. מאבקי עבודה צפויים לעסוק יותר ויותר גם בנושאים כמו הכשרה מחדש, הסבה מקצועית, וכיצד לחלק את הפירות (או להתמודד עם העלויות) של שינויים אלו באופן הוגן.
- כוחם של איגודים בעידן החדש: המאבק בפולקסווגן מדגים שגם בעידן של שינויים טכנולוגיים מהירים, לאיגודים מקצועיים חזקים עדיין יש יכולת השפעה משמעותית על תנאי העבודה והתעסוקה של חבריהם.
סיכום והסתכלות לעתיד: צומת דרכים עבור פולקסווגן, עובדיה, וגרמניה
פולקסווגן, עובדיה ואיגוד IG Metall ניצבים בפני צומת דרכים קריטי. יכולתם להגיע להסכם שיאזן בין צרכי העובדים להתמודדות עם יוקר המחיה, לבין האתגרים הכלכליים והמבניים של החברה בעידן המעבר ל-EV, תקבע לא רק את תוצאת המשא ומתן הנוכחי, אלא גם את עתיד יחסי העבודה בפולקסווגן ואולי אף בתעשיית הרכב הגרמנית כולה.
בדצמבר 2024 יתברר האם שיחות המשא ומתן יניבו פירות בהסדר שימנע שביתה, או שנהיה עדים להתנגשות משמעותית בשטח שתשפיע על ייצור רכבים, על ספקים, ואף על הכלכלה הגרמנית. העובדים, המודעים היטב לזכותם לחיות בכבוד בשוק עבודה משתנה, מוכנים להילחם על זכויותיהם, והנהלת פולקסווגן נדרשת למצוא פתרון יצירתי וצודק לאתגרים העומדים בפניה ובפני כוח העבודה שלה. המאבק הזה הוא בבחינת קריאת השכמה לתעשיות ותיקות רבות ברחבי העולם, המדגימה שהצלחה בעידן החדש מחייבת לא רק חדשנות טכנולוגית, אלא גם התייחסות הוגנת ואסטרטגית להון האנושי.